Familie Uber wakkert innovatie in de taxiwereld aan

UberPop, UberX, HalloTaxi en Tinker het zijn maar enkele van de vele platformen die de laatste jaren  in de taxiwereld zijn opgedoken. UberX bijvoorbeeld is de professionele taxidienst van Uber.

Hier voldoen de wagens aan alle strikte eisen en ondergaan chauffeurs eveneens de nodige medische testen. De wagens hebben een vergunning voor het verhuur van een voertuig met bestuurder. Bij UberPop spreken we over een niet-professionele taxidienst. De chauffeurs zijn niet officieel erkend en rijden niet met een luxewagen. HalloTaxi is nog een voorbeeld van een hightech taxidienst. Het taxiplatform was net als Uber erg hip, maar het businessmodel bleek na slechts 600 ritten toch onhoudbaar. HalloTaxi beloofde steevast de laagste ritprijs. De concurrentie om de laagste prijs bleek echter te groot. Als laatste in het rijtje hebben we Tinker, de Nederlandse Uber, gespecialiseerd in luchthavenvervoer. Opnieuw een online boekingsplatform waarbij je een taxi kon reserveren aan zeer democratische prijzen. Je kon één jaar van tevoren je taxi bestellen. Op de luchthaven werd je ontvangen door de enige echte Tinkerbelles. Helaas was ook Tinker geen lang leven beschoren.

Waar gaat het fout?

De meesten van bovenstaande taxidiensten begeven zich op glad ijs door aan de slag te gaan zonder vergunning of professionele chauffeurs. Verder zijn er ook de platformen. Hip zijn ze zeker, maar duur zijn ze ook. We kennen het allemaal wel. Een beetje scrollen op de smartphone en hop je taxi staat klaar. Vele diensten blijken na enkele maanden niet houdbaar en gaan over de kop.

Wat kunnen we als officieel taxibedrijf leren van deze platformen?

Eerst en vooral kunnen we heel wat leren van de gebruiksvriendelijkheid van deze platformen. Mensen houden heel erg van eenvoudige applicaties die niet veel tijd vragen. Betalen gaat snel, reserveren gaat makkelijk, maar daar blijft het ook bij. Er wordt niet gewerkt aan een relatie met de klant. Er vindt geen klantenbinding plaats. Het contact met de chauffeur is vluchtig en van een vertrouwensband tussen chauffeur en reiziger is al helemaal geen sprake.

De taxiwereld is weer wakker

De lancering van deze platformen heeft voor een grondige wake-up call in de officiële taxiwereld gezorgd. Taxibedrijven zetten momenteel erg in op innovatie van service en diensten. Zo gaan veel bedrijven nu voor een eigen app of een online reservatieplatform. De wensen van de klant komen meer dan ooit op de eerste plaats. Reservatie hoeft niet meer via de klassieke dispatch en kan steeds vaker via SMS of zelfs WhatsApp. Betalen kan met een betaalkaart. Zo hoef je niet altijd cash op zak te hebben. Kortom, Uber en co heeft de taxiwereld een lesje geleerd in ingenieusiteit en eenvoud. Alle taxisnuiten staan sinds kort terug in dezelfde richting, want stilstaan is achteruitgaan. Hoe goed je service ook mag zijn, de concurrentie die moet je altijd een stapje voor zijn.

Taxi Lemmens werkt graag aan haar service en diensten en lanceerde onlangs een gloednieuwe website. Vraag hieronder vrijblijvend een reservatie aan.

Reserveer nu online

Leave a Comment